Konfliktuskezelés a munkahelyen

A munkahelyi konfliktusok szinte mindenütt jelen vannak, egy sokszínű csapatban elkerülhetetlenek az összezörrenések, feszültségek. Akár szakmai eredetű az ellentét, akár a szimpátia hiányából ered, a sokáig elnyomott sérelmek megmérgezhetik a munkahelyi légkört és ronthatják a csapat teljesítményét is.

Tudatos és jól megfontolt kommunikációval hatékonyan tudjuk kezelni az elsőre megoldhatatlannak látszó helyzeteket is. A legtöbb munkahelyi konfliktus a kommunikáció hiányából gyökeredzik. Sok vezető nem ad visszajelzést a beosztottaknak, feszültséget okoz az is, ha nem tudunk nemet mondani egy-egy feladatra mert nem akarunk csalódást okozni. Probléma alakulhat ki abból is, ha valamelyik munkatársunk idegesítő szokása miatt nem merünk szólni, ilyenkor a egyre csak növekszik bennünk a feszültség és egy teljesen ártatlan szituációban bukkan felszínre. Az így kirobbant ellentéteket nehéz visszafordítani ezért törekedjünk elkerülni a helyzet súlyossá válását. Gyakran a konfliktus annyira elmérgesedik, hogy a további kommunikáció ellehetetlenül és az állandó feszültség teljesítményromláshoz vezet.

Konfliktuskezelés

Konfliktuskezelés

Ha a konfliktushelyzet már fennáll, próbáljuk megbeszélni a feszültség okát. Fontos, hogy ne menjen át személyeskedésbe a megbeszélés, kezeljük objektíven a helyzetet. Amikor épp kezd kialakulni egy konfliktus, a beszélgetés kezd átváltani összeütközésbe, sokan, hogy elkerüljék a konfrontációt, hajlamosak engedni, ami nem a legjobb megoldás, később lehet nem lesz már lehetőségünk helyrehozni a dolgokat. Ha konfliktushelyzetben nem tudunk uralkodni magukon, kellemetlen helyzetbe hozzuk magunkat. Mindkét esetben meg kell tanulni jól vitázni és érvelni, tekintsünk úgy az ilyen helyzetekre, mint lehetőségre amikor fejleszthetjük magunkat. Vita során a cél a másik álláspontjának megismerése és a probléma megoldása. Ha nem sikerül a vita rendezése négyszemközt, vonjunk be egy független munkatársat, aki segít a kommunikációban.