Fontos tudnivalók, tanácsok autóbuszos utazásokhoz

Amit még mindig sokan nem tudnak, vagy nem vesznek komolyan: – a vezetési és pihenőidő. Fontosnak tartom, hogy egy utazás megtervezése előtt, a szervező tanulmányozza a napi vezetési és pihenőidők szabályait és ezek ismeretében állítsa össze a programot, vagy egyeztessen a szállítóval (autóbusz-vezetővel) a programot illetően.

Van már olyan dunaújvárosi egyesület, amelyik erre rendszeresen komoly munkát fordít, így minden programja zökkenőmentesen lebonyolítható, de sajnos még mindig van az ellenkezője is, akik úgy gondolják, hogy ha megrendelnek egy autóbuszt, azzal – illetve az autóbusz-vezető idejével – korlátlanul rendelkezhetnek.

A járművek vezetőinek napi munkaidejét viszont szigorú szabályokhoz kötik, amelyek megszegése súlyos következményekkel jár.

Az autóbusz-vezető munkaidejét egy menetíró műszer, ún. “tachográf” készülék rögzíti. Egy gkv. esetén, alaphelyzetben 15 óra lehet a napi szolgálati idő. Ez annyit jelent, hogy a gkv. a telephelytől-telephelyig történő munkavégzése nem haladhatja meg a 15 órát, ezen belül pedig 9 óra lehet a maximális vezetési ideje a szabályban meghatározott köztes pihenőidők betartásával.

Utazás autóbusszal

Utazás autóbusszal

Ezektől bizonyos mértékben és esetekben el szabad térni, illetve más a szabály két vezető esetén. Részletes leírás a bal oldai “Vezetési és pihenőidő” link alatt.

Egy autóbusz-vezetője 07.00. órakor elindul a telephelyéről. 07.15 órakor érkezik a kiállás helyére, ahol várja a csoport, amely 07.30 órakor szándékozik indulni a célállomásra. Ebből következik, hogy az autóbusznak legkésőbb 22.00 órakor meg kell állnia vagy a célállomáson, vagy ismét a telephelyen. Ezen időszak között az autóbusz 9 óránál többet nem “gurulhat”.

Ezt követően a vezetőnek 9 óra pihenőt kell eltöltenie, vagyis a következő útjára 07.00 órakor indulhat ismét.

Ez természetesen az alaphelyzet,de ez az amelyiket a legkevesebben vesznek figyelembe, hiszen sokan szeretnének hazafelé megállni különféle okból, illetve egy odautazás során a távolság és az útviszonyok figyelmenkívül hagyása, valamint a programok sűrűsége miatt kerülnek esetleg kellemetlen helyzetbe. A megoldás az előzetes egyeztetés.