Ettől is lassuhat az anyagcsere

Az anyagcsere kémiai reakciók összessége, melyeknek során a szervezet a bekerülő anyagokat feldolgozza, hasznosítja, energiát termel belőlük. Az anyagcsere révén képződnek az enzimek, hormonok és számos olyan anyag, mely alapvetően fontos az élethez, a gondolkodáshoz, a mozgáshoz, a fejlődéshez. Ha az anyagcsere a szükségesnél lassabb ütemben zajlik, érintheti a legfontosabb életfunkciókat.

Az alapvető tápanyagok, különösen a fehérjék hiánya rendkívüli mértékben lassítja az anyagcserét. Ha egy-két napig nem kap belőlük eleget a szervezet, még elviseli, de azután átkapcsol “éhező” üzemmódba, azaz a zsírt tárolni és nem égetni kezdi, hogy fenn tudja tartani magát. A böjtölés és az extrém diéták követése ezért nem jó ötlet. Lassul az anyagcsere és lassacskán az izmok is leépülnek.

Anyagcsere

Anyagcsere

Ha mindennap fél órát mozgunk, de közben 8 órát ülünk az íróasztal mögött, az anyagcserénk nem fog rendeltetésszerűen működni. Ennél jóval több testmozgásra van szükség ahhoz, hogy az anyagcserét karbantartsuk, így aki ülőmunkát végez, még inkább oda kell figyelnie a sportolásra. Emellett azonban az alvásnak is fontos szerepe van. Aki napi 4,5 órát alszik csupán, az elégtelen inzulinválasszal összefüggésben sokkal inkább fog sóvárogni a szénhidrát után, azaz könnyebben lesz túlsúlyos.

Egy pohár alkohol még nem terheli meg a szervezetet, de a második és a sokadik már igen. Az alkohol lebontása lelassítja az anyagcserét, ezért jobb visszafogni magunkat. Ezzel szemben a vízből érdemes minél többet inni. A kellőképpen hidratált szervezet sokkal gyorsabban égeti a kalóriát, a kutatások szerint ehhez napi 12 pohár vizet kell meginni.