Bérkocsizás: hódít a Car2go

Magyarországon egyelőre még kevésbé ismert, de a nyugat-európai városokat egyre inkább kezdi meghódítani a Car2go rendszere. Az autóbérlés válság szülte formája a közbringa programra hajaz.

– Itt sokan használják, legfőképpen persze a turisták. Városnézés után kiviszik a reptérre, ott hagyják, az érkezők pedig visszahozzák járművet –  számol be tapasztalatairól a Bécsben élő Gabriella, akinek utcájában egy Car2go iroda működik.

Az úgynevezett carsharing (autómegosztás) rendszerre feliratkozók bérautókat vehetnek igénybe, előzetes bejelentkezés után. A rendszer közel 20 európai országban és 4 kontinensen működik már. Egy budapesti cég mintegy 10 járművel tartozik a Car2go működtetői közé. A Gabriella által megismert rendszer lényege, hogy a közösségi autót csak le kell parkolni a reptéren. Ezek után a városba tartó, a reptérről érkező utas beszáll és hazavezeti a járművet. A megosztott autókat így használják a reptérre való közlekedésnél, de természetesen nem csak erre való, hétköznapi utazásra is.

A carsharing nagyban hasonlít a magyar fővárosban is nemrég indult közbringa programra. A szolgáltatás különbözik a klasszikus autóbérléstől. Az ügyfél az interneten foglalja le a járművet, meghatározza, hogy néhány órát, esetleg több napot kívánja használni. Különböző csomagok közül választhat, neki kell kifizetetlen az óra -és kilométerdíjat. Csakúgy mint a bicikliknél, az Car2go-nál is van lehetőség meghosszabbítani az időt. A kifizetett összeg a legtöbb országban már tartalmazza az üzemanyagdíjat, biztosítást is. Bécsben a parkolódíj is kedvezményes annak, aki megosztott autót használ. A járműveket egy bankkártyára emlékeztető eszközzel lehet kinyitni, és kóddal indítani.

Car2go

Car2go

– A taxi drága, az autóbérlés talán egy fokkal jobb, de azt is sokallom. Gyakran járok Bécsbe üzleti ügyek miatt, olyan, mintha nekem találták volna ki a Car2go-t – magyarázza a Bécsben élő Gabriella ismerőse, Kálmán Péter. A fiatalember azt mondja, megbirkózik a tömegközlekedéssel, de azt még Bécsben is utálja. Ezért alkalmanként jól jön neki az megosztott autó. Utazhatna a sajátjával is az osztrák fővárosba, de cége nem fizet benzinpénzt, csak a kerozint állják, így a repülésért nem kell fizetnie. Így városon belül marad a carsharing, amit szerinte a válság szült.

– Érdekes, hogy 2008 előtt senkinek sem jutott eszébe hasonló rendszert kitalálni. Ha belegondolunk, a magyar telekocsi is pont abban az évben indult el az országúton – fejti ki Péter, aki Budapesten még nem használt Car2go-t, de szerinte fontos, hogy itthon is van ilyen rendszer.

Az üzletember szívesen beavat a rendszer gyakorlati részébe. Elmagyarázza, hogy az utcán álló autókon kívül többféle módon rendelhetünk, de a legegyszerűbb egy okostelefonos alkalmazáson keresztül kérni a kocsit. Ezek után 30 perc áll rendelkezésére az alkalmi sofőrnek, de ez Péter szerint bőven elég, hiszen a város számos pontján találni ilyen autót.

– A számlázása beszállástól indul, a pénzt nem a kilométerek, hanem az autóban eltöltött percek után fizeted. Én utoljára percenként 100 forintot fizettem. Ha egy egész napot töltenék az autóban, akkor nem érné meg, de nekem egy ilyen napra körülbelül 2 órára kell. Amíg elérek a reptérre, az egy foglalás, amíg visszajövök, az még egy újabb. Ha kedvem támad várost nézni, az egy újabb óra. Ez jóval olcsóbb, mintha taxiznék – elemez a fiatalember. Szerinte, ha több napra kell az autó, akkor megéri inkább bérelni egy szalonból. A bérelt autókkal szemben azonban szerinte az rendszer legnagyobb előnye, hogy nem kell a kiindulási ponthoz visszatérni.

Érdekesség, hogy a 20 országban eddig a legtöbb helyen Smart-autókat kapcsoltak Car2go-ba. Szakértők szerint egy ilyen megosztott autó 10-15 saját használatú járművet válthat ki, így csökkentve egy település, vagy városrész környezeti terhelését.