Hogyan kezeljük az izomlázat? Pihentessük vagy rádolgozzunk?

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az emberek az elmúlt években elkezdtek egyre tudatosabban élni. Ez alá értendő a testmozgás, illetve a helyes táplálkozás is. Egyre többen ismerik fel a jótékony hatásait annak, ha tesznek az egészséges életmód elérése érdekébe.

A kezdő sportolók esetében, vagy egy megterhelőbb edzést követően számolnunk kell azzal, hogy izomláz lép fel. Ezt követően sokakban merül fel a kérdés, hogy vajon nem ártunk-e a szervezetünk számára ezzel az erőteljes fizikai fájdalommal. Mi most annak jártunk utána, hogy mi állhat ennek a hátterében. Az izomláz oka, és annak kialakulása még a mai napig sem teljesen tisztázott, annak ellenére, hogy az elmúlt évtizedekben számos tanulmányt végeztek ezzel kapcsolatban. Maga a láz kifejezés az izomzat gyulladásos állapotára utalhat. Ám sokkal inkább beszélhetünk izommerevségről, sérülékenységről és izomérzékenységről, mint lázról. A tünetek általában a fokozott terhelést követően fél-egy nappal utána jelentkeznek.  Melynek következtében az izmok nem csak fájdalmassá válnak, de meg is duzzadnak.

Izomláz

Izomláz

Továbbá még az is elmondható, hogy a mozgástartományuk beszűkül, majd ezt követően két-három nap múlva a panaszok szinte észrevétlenül eltűnnek. Az izomláz kialakulásáért több tényező is felelős, mint pl. rossz vérellátottság, oxigénhiány, tápanyaghiány, anyagcseretermékek felszaporodása, stb. Majd ezek következményeként kialakulhat egy savas környezet, illetve mikroszkopikus sérülésekről is beszélhetünk. Ám bizonyára már sokakban felmerült a kérdés, hogy mit tehetünk ellene? Több kísérlet is kimutatja, hogy az izomláz által okozott korai idegi adaptáció miatt z apró sérülések, akkor sem romlanak tovább, ha rádolgozunk. Ám mindenképp célszerű a nyújtás, illetve az úszás is jótékonyan hathat.