Hogyan előzzük meg a porckopást?

Napjaink egyik népbetegsége a porckopás és az ízületi fájdalmak, amelyek nem csak az idősebb korosztályt érintik. Gyakorlatilag egészen fiatal korban, már húszas éveinkben szembesülhetünk a problémával, a háttérben pedig leggyakrabban az elhízás, vagy az ízületek túlerőltetése áll.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a normál testsúly megőrzésének fontosságát, hiszen az elhízás jelentős kockázati tényezőt jelent a legtöbb betegség kialakulásában. Nincs ez másként az ízületeket illetően sem, hiszen a térd és a csípő már akár 5 kilós pluszt is igencsak megérez. A súlycsökkentés során gyakran elkövetett hiba, hogy az életmódváltást tervezők túlterhelik a kilóktól egyébként is rossz állapotban levő ízületeket, ezzel súlyosbítva az állapotot. Rendívül fontos, hogy mindig edzettségének és testsúlyának megfelelően válasszon mozgásformát, és fokozatosan terhelje szervezetét.

Porckopás

Porckopás

A porckopás megelőzésében egyébként a bemelegítésnek is jelentős szerep jut, mint ahogy az sem mindegy, milyen munkát végzünk a mindennapokban. A napjainkban igencsak elterjedt ülőmunka az ízületekre is káros hatással van. Nem csak az elhízást és a mozgásszegény életmód következményeit kockáztatjuk, ha az ülőmunka utáni szabadidőben sem figyelünk a sportolásra, hanem bizony a krónikussá váló ízületi gyulladást is. Ajánlott megfelelő széket és íróasztalt választani, és óránként legalább egyszer felkelni, átmozgatni tagjainkat. Ülés során a lábak és a karok derékszöget zárjanak be, a derék megtámasztására pedig akár külön kispárnát is lehet alkalmazni. Mivel odafigyelés hiányában a porckopás egyre súlyosbodik, ezért érdemes a megelőzés mellett a kezdeti tünetek azonnali kezelésére is figyelni. Speciális étrend-kiegészítők szedésével sokat javíthatunk az állapoton.