Házi vagy bolti tej, ez itt a kérdés?

Ahhoz, hogy meglegyen a napi ajánlott kalcium bevitel minimum fél liter tejre vagy ennek megfelelő minőségű tejtermék fogyasztására van szükségünk.

Manapság egyre rémisztőbb tévhiteket lehet hallani a tej fogyasztásával kapcsolatban. Az elmúlt években drasztikusabb megcsökkent az egy főre jutó tejfogyasztás. A tej fogyasztása igenis fontos a szervezetünk számára, ugyanis az optimális csonttömeg kialakulásához elengedhetetlen a megfelelő kalciumbevitel. Bár a csúcs csonttömeg 25-30éves korunkra kialakulnak, ám a csontsűrűség megőrzése érdekében fontos, hogy egész életünkben igyunk tejet. Ám vannak, olyan betegségek melyek mellett nem ajánlott a fogyasztása. Ilyenek az öröklődő anyagcsere-betegség, vagyis PKU, illetve a cukorbetegség vagy az epebántalom. A cukorbetegek részére ajánlott, hogy reggel ne igyanak tejet, ugyanis nagyon megnövelheti a vércukorszintet. A délutáni órákban viszont 1-1,5 dl az ajánlott.

Tej

Tej

A nyers házi tej sokkal nagyobb zsírtartalommal rendelkezik, mint a boltban kapható társai. Ugyanis a bolti tejek egy különleges eljáráson mennek végbe, amely által a tejben található zsírcsomócskákat elaprózzák, ez által a gyomornak könnyebben emészthetővé válik. A boltban kapható csomagolt tejek különböző zsírtartalommal rendelkeznek. A félzsíros általában 2,8%, a zsírszegény 1,5% míg a sovány tej maximum 0,5 % zsírtartalommal rendelkezik. A házit tej lényegében nagyon egészséges, de a biztonságos fogyasztás miatt mindig ajánlott felforralni, majd hideg helyen tárolni. Fontos, hogy a laktóz érzékenységet ne keverjük össze a tejallergiával, ugyanis nem ugyanaz a kettő. Az előbbi a tejcukor bontó enzim hiányának vagy csökkent működésének a következménye, míg a tejallergiás beteg a fehérje összetevőire válik érzékenyé.