Ha cigizel, akkor ügyelj arra mit eszel!

A kemény dohányosok számára hiába az elrettentő példák sokasága, holott tudják jól, számos betegségnek vannak kitéve. Az évek alatt számos elrettentő kampánnyal találkozunk. A cigisek fokozottan ki vannak téve a veszélyes szív- és érrendszeri, valamint a légzőszervi megbetegedéseknek. A rákból főként a tüdő-, száj-, gége-, gyomor-, húgyhólyag-, hasnyálmirigy- és végbélrák, illetve a leukémia fenyegeti őket.

A dohányosok többsége a szenvedélyével összefüggő betegségben hal meg, de nagyon sokan szenvednek kisebb kellemetlenségektől is, mint például az emésztési zavarok. A legjobb, amit tanácsolni lehet természetesen az, hogy szokjanak le. Erre a legtöbben azonban nem képesek, így étrendjük megváltoztatásával kell megpróbálniuk valamennyire csökkenteni a rizikóknak egy részét.

Étrend dohányosoknak

Étrend dohányosoknak

A kockázatok mérséklése segíthet, de persze nem megoldás. A fokozottan stresszes életmód, a helytelen táplálkozás, a telített zsírsavak mértéktelen fogyasztása, a só és az alkohol tovább növeli a súlyos betegségek kialakulásának a veszélyét. Az egészséges táplálkozás, ha  megszüntetni nem is tudja, de legalább csökkenti a veszélyeket. A dohányosoknak tudniuk kell, hogy több C-vitaminra van szükségük, mivel ez a vitamin semlegesíti a füstben lévő szabad gyököket, akadályozza a rákkeltő nitrozaminok kialakulását.

Amit a dohányosok tehetnek, hogy C- és az E-vitamin, továbbá a béta-karotint vesznek magukhoz, melyek antioxidáns hatásuknál fogva gátolják a cigarettafüstben levő szabad gyökök  káros hatását. Az a E-vitamin az avokádóban, növényi olajokban, és kemény héjú gyümölcsökben, magvakban található meg. Béta-karotin a legtöbb friss zöldségben és gyümölcsben, paprikában és paradicsomban, valamint a citrusfélékben és a szőlőben van. A B-vitamin hiánya ugyancsak veszélyes, így annak pótlásáról is kell gondoskodni.