Csak mítosz a barna cukor?

A fehér és a barna cukor világszerte a cukrok két leggyakrabban használt változata. A barna cukrot jóval egészségesebbnek hisszük, ebben nem kis szerepe van annak, hogy a barna ételek többségéhez az egészség fogalmát kapcsoljuk, gondoljunk csak a barna kenyérre vagy a barna rizsre, melyek valóban egészségesebbek fehér társaiknál. De mi a helyzet a barna cukorral?

A nyers cukrot nádból nyerik ki, ami alapvetően barnás árnyalatú a gyártás melléktermékeként keletkező melasz miatt. A cukorgyártás során többször átöblítik a cukrot, hogy lemossák róla a melaszt, ekkor jön létre a fehér nádcukor. Amikor ezt utólag melasszal színezik meg, azt nevezzük barna cukornak. A különbség a kettő között a melasz íze, ami a sötétebb színű cukrot még karakteresebbé teszi.

Barna cukor

Barna cukor

A barna cukrot rendszeresen fogyasztók szentül hiszik, hogy egészségesebb édesítőt használnak. Tápérték tekintetében azonban a különbség köztük elenyésző. A fehér cukor 99,9%-ban tartalmaz szukrózt, míg a barna cukor 97%-ban, 2%-ban víz és 1%-ban egyéb összetevők találhatók meg benne. Egy teáskanál fehér cukorban 16 kalória van, ugyanennyi barna cukorban 17.

A melaszban található kálcium, kálium, magnézium és vas, de olyan kis mennyiségben, hogy nem fejtenek ki hatást a szervezetben. A barna cukor tehát semmivel sem tesz többet egészségünkért, mint a fehér változat. Mivel gyakorlatilag nincs is köztük különbség, csak az egyéni ízlés alapján dönthetjük el, hogy melyiket választjuk. Túlzott fogyasztása mindkettőnek egyformán káros.