A vízhűtő meghibásodása és okai

A vízhűtő a motor hűtőrendszer egyik alkotóeleme. Az autó motorterének első részében található, amelyet vezetés közben a beáramló levegő hűt. Manapság általában alumíniumból készül, de régebbi autókban a vízhűtő sárgarézből készült.

A vízhűtő biztosítja a normál hőmérsékletet a motor számára, amelyben a víz folyamatosan kering egy vízpumpa segítségével miközben működik a motor. Annak érdekében, hogy a hűtés még álló motoros járműben is működjön, van egy elektromos ventilátor, amely automatikusan bekapcsol egy a gyártó által előre meghatározott hőmérsékleten. Amikor a víz hőmérséklete túl magasra emelkedik, problémát jelenthet a hűtőrendszerben. Ilyenkor a vízhűtőben lévő szivárgás az egyik lehetséges ok. Ha a hűtőfolyadék mennyisége apad a rendszerben, gyakran elegendő a tömítések cseréje. A kis lyukakat speciális tömítőanyagokkal lehet lezárni, de nem minden esetben elegendő, így néha a vízhűtő cseréjére kerül sor. A vízhűtéses radiátor egy baleset következtében könnyen megsérülhet, mivel az autó leggyakoribb ütközési zónában található.

Vízhűtő

Vízhűtő

A vízhűtő külső felületének az elszennyeződésének fő oka a közúti por, a rovarok és az olaj felhalmozódása működés közben. Ezek az okok különösen intenzívek a nyári időszakban. A vízhűtő belső felületének eltömődése pedig a rossz minőségű hűtőfolyadék használatára utal, amelynek következtében vastag rétegű rozsda alakul ki az alkatrész belsejében. A vízhűtő meghibásodásának további okai lehetnek deformálódás vagy perforálódás egy baleset vagy a javítás során alkalmazott túlzott erő miatt. Ezen kívül apró repedések is előfordulhatnak az út felületéből származó, a külsejét ütő apróbb kövek miatt. A vízhűtő tartósságának fő feltétele a magas korrózióállóság. Ennek oka az, hogy a hűtőfolyadék agresszív komponenseket tartalmaz, amelyek olykor hozzájárulnak az alkatrészek meghibásodásához is.