A gomba jótékony hatásai

A gombák egészségügyi előnyei számosak. Egyes kutatások szerint a gombaevés kezelheti vagy megelőzheti a rákot  vagy akár a szívbetegséget is. Az alábbiakban összegyűjtöttük melyek a rendszeres gombaevés jótékony hatásai.

Hetente háromszor csak 10-15 perc napsütésre van szüksége az embernek a szükséges D-vitamin adag beszerzéséhez, de ha ez nem sikerül, akkor ezt táplálék formájában egészítheti ki. A gombák bőségesen termelnek természetes D-vitamint. Az egyik tanulmány becslése szerint 100 gramm gomba a napi adag 50–100 százalékát teszi ki a szükséges D-vitamin adagnak. Egy apró probléma azonban mégis akad ezzel kapcsolatban, ugyanis csak akkor hoznak létre D-vitamint a gombák, ha ultraibolya sugárzásnak vannak kitéve. A gomba D-vitamin-tartalmáról szóló tanulmányok szerint a fiatal, friss gomba sok ultraibolya sugárzásnak kell lennie kitéve, hogy a fent említett D-vitamint be tudjuk vinni gombaevéssel. A kereskedelemben kapható gombákat nagy általánosságban sötétben termesztik, majd zárt tartályokban szállítják, így viszonylag kevés a D-vitamin tartalmuk.

Gomba

Gomba

Sok gombafaj legalább 50%-ban szénhidrátot tartalmaz, azonban sokuk jóval 60 vagy 70 százalék felett van. Bár manapság a szénhidrátokra az egészségtelen jelzőt alkalmazzák előszeretettel sokan, a gomba szénhidrátjainak többsége valójában rostos. A gombasejtek mindenféle emészthetetlen szénhidrátot tartalmaznak, amit étrendi rostnak nevezünk és ez a rost táplálja az egészséges mikrobákat a bélben. A gombák azonban más tápanyagokat is tartalmaznak, mint például szelén, réz, niacin, foszfor és kálium. Ezek az elemek kis mennyiségben nagyon is fontosak az egészséges életmódhoz. A gombák főzése, sütése elősegíti ezem vegyületek felszabadulását, ezért ajánljuk a rendszeres gombafogyasztást.