A diákok anyagi helyzete

Tanulmányunkban a diákság anyagi helyzetének vizsgálatát végeztük el. Az elkölthető jövedelem (ösztöndíj, diákhitel, szociális támogatás illetve kapott zsebpénz) nagysága alapvetően meghatározza a kiadási oldalt. A kiadási oldal struktúrája pedig közvetlen hatással van a termékeink iránti kereslet intenzitására.

Az Oktatási Minisztérium személyes megkérdezéssel, kérdőíves vizsgálatot folytatott a magyar felsőoktatási intézményekben tanuló diákok körében a diákok anyagi helyzetére vonatkozóan. Az ország 120 felsőoktatási intézményében, illetve karán összesen 2020 diákot kérdeztek meg a Gallup munkatársai.  A megkérdezett hallgatók (illetve családjuk) 61 százalékának jelentős, de azért megoldható anyagi terhelést jelent a felsőfokú tanulmányok végzése, 7 százalékuk számára ez a teher szinte megoldhatatlan problémát jelent. A felsőoktatásban továbbtanuló hallgatók egyharmada esetében már a felvételinél felmerült ez a szempont, 18 százalékuk pedig gondolkozott már azon, hogy évet halasszon annak érdekében, hogy előteremtse tanulmányainak költségeit.

Diáklány

Diáklány

A hallgatók 83 százaléka jut jövedelemhez állandó jelleggel végzett munkából, 25 százaléka már rákényszerült arra, hogy munkát vállaljon tanulmányai folytatása érdekében. A megkérdezettek közel egyötöde (17 %) válaszolta a kutatók kérdésére, hogy ez energiát, időt vesz el tanulmányaitól. A megkérdezett hallgatók 10 százalékának szinte minden hónapban, míg 16 százalékának gyakran vannak napi megélhetési problémái (lakhatás, tankönyvek, étkezés), de további 44 százalékukkal is megesett már – ha ritkán is – hogy napi anyagi problémájuk adódott. Ezek a válaszok arra utalnak, hogy szükség van egy hatékonyan működő és mindenki számára hozzáférhető hitelrendszerre, amely könnyít a családok anyagi terhein, segít megteremteni a megélhetés és tanulás alapvető feltételeit.